شبکههای کامپیوتری چیست؟
اگر دو یا چند سیستم کامپیوتری را برای تبادل و انتقال اطلاعات (داده)، به یکدیگر متصل شوند، شبکه کامپیوتری برقرار شده است. این انتقال میتواند با کابل و یا بیسیم wireless باشد. یک شبکه کامپیوتری همواره نیاز به پشتیبانی شبکه دارد.
با استفاده از شبکه کامپیوتری، ارتباط میان کاربران آسانتر میشود و آنها میتوانند بهراحتی منابع و اطلاعات را به اشتراک بگذارند. این اشتراکگذاری میتواند هم در سختافزار و هم در نرمافزار هم باشد.
انواع شبکههای کامپیوتری
با استفاده از شبکه، علاوه بر استفاده از منابع مشترک و حذف محدودیتهای جغرافیایی، در هزینهها به شکل قابلتوجهی صرفهجویی میشود. شبکههای کامپیوتری را میتوان بر اساس نوع اتصال، بر اساس تکنولوژی و دیگر شاخصها دستهبندی کرد.
مثلاً از لحاظ نوع اتصال :
- فیبر نوری
- اترنت ( پورت شبکه LAN)
- شبکه محلی بیسیم
بر اساس تکنولوژی سیمکشی :
- کابل زوج بههمتابیده
- کابل هممحور
- فیبر نوری
بر اساس اندازه :
- شبکه شخصی PAN)) (برای ارتباطات میان وسایل رایانهای که اطراف یک فرد است، مانند تلفن ها)
- شبکه محلی (LAN)
- شبکه دانشگاهی (CAN)
- شبکه کلانشهری (MAN)
- شبکه گسترده (WAN)
بر اساس توپولوژی :
- شبکه خطی (Bus)
- شبکه ستاره (Star)
- شبکه حلقهای (Ring)
- شبکه توری (Mesh)
- شبکه ستاره-خطی (Star-Bus
- شبکه درختی (Tree)
بر اساس معماری کاربری یا همان پیکربندی :
- مشتری-خدمتگذار (Client-Server)(یک یا چند کامپیوتر به عنوان سرویسدهنده (سرور) برای اشتراک منابع و فایلها وجود دارد)
- همتا به همتا (Peer-to-Peer) (هر کاربر میتواند فایلها را با دیگران بدون نیاز سرور به اشتراک بگذارد)
از دیگر مزایای راهاندازی شبکههای کامپیوتری و پشتیبانی شبکه میتوان به:
قابلیت اطمینان بالا
بهبود امنیت
استقرار سریع و قابلیت توسعه
صرفهجویی در زمان
تجهیزات راهاندازی شبکه
باید در هنگام راهاندازی شبکه، تمامی استانداردها، برای فراهم آوردن زیرساخت مطمئن شبکه کابلی با بالاترین میزان پهنای باند رعایت شود.
برای راهاندازی شبکه در ابتدا باید به بزرگی شبکه و کار آن توجه شود تا شاخصهایی مانند پیکربندی، نرمافزار شبکه، نوع اتصالات ، نوع سیم کشی ، سختافزارهای موردنیاز، میزان سطح امنیت اطلاعات و … به طور کامل مشخص شود.
پس از این مرحله ، تنظیمات شبکه باید انجام شود. یک یا چند سرور آزمایش شود و سختافزارهای مختلف نصب شود تا شبکه برای کانفیگ مهیا شود.
پس از آن باید، شبکه را برای کاربر، سفارشی یا به اصطلاح کانفیگ کرد. یعنی، اکانت های دسترسی به شبکه را برای کاربران ایجاد کرد. برای ارتباط بین کاربران و شعبات ، به اشتراک گذاشتن فایلها، برنامهها و دادههای کاربران، لازم است فضایی از هارد را تخصیص داد.
مفهوم تجهیزات اکتیو و پسیو در شبکه
به تجهیزاتی در شبکه که برای فعالیت، نیازمند برق باشند و یا به نوعی قابلیت تنظیم و تغییرات باشند، تجهیزات اکتیو میگویند. مثل سوئیچ و روتر و سرور و…
به انواع کابلها، ترانکها و زبان ساده تجهیزات بی جان و غیرقابل تنظیم که برای فعالیت خود نیازی به نیروی برق ندارند، تجهیزات پسیو میگویند.
لیست برخی تجهیزات پسیو شبکه (Passive)
لیست برخی تجهیزات اکتیو شبکه (Atcive)
سایر تجهیزات
اجزای شبکههای کامپیوتری
کارت شبکه
سرور
اغلب به کامپیوتر مرکزی قدرتمندی که سرویس های مهمی مانند حسابداری ، CRM ، مرکز تلفن ویپ و … روی آن نصب شده است. در مقاله خرید انواع سرور HP به تفصیل در مورد سرورها توضیح دادهایم.
سوئیچ
سوئیچ سختافزاری است که تمام کابل های شبکه چه فیبر نوری و چه کابل مسی UTP را از مصرف کننده در شبکه به خوش وصل می کند و قادر به متمرکز سازی ارتباطات صورت گرفته میان چندین دستگاه و وسیله ارتباطی در یک شبکه است. میتوان گفت سوئیچ ورژن پیشرفتهتری از هاب است. سوئیچ پیام دریافتی را به کل شبکه ارسال نمیکند، بلکه قبل از ارسال، بررسی میکند که به کدام دستگاه یا سیستم، پیام باید ارسال شود. این کار سرعت را افزایش میدهد. در مقاله سوئیچ POE سیسکو با انواع سوئیچ ها و کاربردهای آن ، بیشترآشنا میشوید.
کانکتور فیبر نوری
رک
هاب
روتور
پشتیبانی شبکه از راه دور
پشتیبانی از راه دور، یکی از جمله خدمات، در قالب پشتیبانی شبکههای کامپیوتری است. ارتباطات از راه دور، امروزه برای سازمانها و شرکتها بسیار ضروری است و لازم است تا با استفاده از فناوریهای جدیدی مثل ویپ VOIP و انتقال خطوط تلفن، این نیازها برطرف شود.
ویپ VOIP، یکی از فناوریهای جدید است که وظیفه آن مدیریت تماس های تلفنی و انتقال خط تلفن و برای دورکاری بسیار مناسب است. برای انتقال خط تلفن یا داخلی سانترال، بایستی بین شعبات خود یک ارتباط شبکهای داشته باشید که میتوانید هم از طریق لینک وایرلس و هم از طریق اینترنت ارتباط شبکه بین شعبات خود را برقرار کنید.
در اینجا پشتیبانی شبکه همان قرارداد پشتیبانی شبکه ITIM بوده و وظیفه فراهم آوردن زیرساخت فناوری و ارتباطی مطمئن و امن و همچنین اجازه دسترسی از راه دور یا همان دورکاری را دارد.
گروه پیشرو در زمینههای زیر پشتیبانی شبکه خواهد داشت :
نصب و راهاندازی سرویسهای شبکه
عقد قرارداد پشتیبانی شبکه ITIM
مشاوره و راه اندازی انواع فایروال
خرید سختافزارهای مورد نیاز شبکه
راهحلها و راهکارهای مدیریت شبکه
اجرای زیرساخت کابل شبکه و فیبرنوری
پشتیبانی زیرساخت شبکه ITIM
پشتیبانی از زیرساختها و سرویسهای مرتبط با آن در شبکه، یکی از اصلیترین نیازهای یک شبکه است. بررسی وضعیت فعلی شبکه، اولین مرحله برای پشتیبانی زیرساخت شبکه است. وضعیت سرورها از لحاظ سختافزاری، تست قطعات، پیکربندی و سیستمعاملها، بررسی سرویسهای نصبشده روی سرورها و بررسی نحوه ارتباط سرورها و کلاینتها با اینترنت، بررسی سلامت هاردها و وضعیت RAID آنها و … باید در ابتدا و قبل از هر کاری، صورت بگیرد. پس از این مرحله، عمدتاً نیاز به بهینهسازی و رفع ایرادات است. مثلاً کابلها، آرایش رک، اتاق سرور، سطح دسترسی کاربر، و پشتیبان گیری و یا حتی نصب آنتیویروس، نمونههایی از کارهایی است که میتوان با بهبود و بهینهسازی آنها، ایرادات شبکه را رفع شود.
پشتیبانی زیرساخت شبکه باید به صورت مستمر انجام شود. با عقد قرارداد پیشتیبانی زیرساخت شبکه ITIM میتوان از طریق نرمافزارهای امن و دسترسیهای از قبل تعریفشده و از راه دور و تلفن هم پشتیبانی از زیرساخت شبکه را انجام شود.
در کل میتوان گفت بررسی نیازها و ارائه طرح پشتیبانی شبکه، جزو مهمترین مراحل پشتیبانی از شبکه در ابتدا است. پس از آن بهینهسازی و رفع ایرادات هم باید به صورت مستمر و مداوم انجام شود.
نگهداری و پشتیبانی شبکه
به خدماتی که در راستای نگهداری و رفع ایرادات و اشکالات در زیرساخت شبکه باشد، پشتیبانی از شبکه میگویند و فرد یا تیمی که وظیفه این قبیل کارها را دارند، پشتیبان شبکه نامیده میشوند.شرکت رایمند ارتباطات با نزدیک به یک دهه فعالیت در این حوزه آماده عقد قرارداد پشتیبانی شبکه و زیرساخت فناوری ITIM می باشد.
هرگونه اشکال و ایراد در زیرساختها و تجهیزات شبکه، باعث ایجاد تعلل در ارتباطات بین کاربران با سرور و سرویس ها و یا شعبات سازمان خواهد شد که عاملی برای خسارت و عدم بهبود هر کسب و کاری ایجاد خواهد کرد. واضح است که هر گونه اختلال در تجهیزات و زیرساختهای شبکه، که از عدم توجه و رسیدگی لازم و به موقع به شبکه نشأت بگیرد، چه هزینههایی به دنبال خواهد داشت.هزینههایی که قابل پیشگیری هستند. از این رو توصیه میشود که با پشتیبانی و بررسیهای مستمر و دورهای، از بروز این قبیل مشکلات در شبکه و خسارتهای متعاقب ان جلوگیری کرد.
10 سال سابقه در ارائه خدمات شبکه و فعالیت در تمامی حوزههای مرتبط با شبکه از جمله خدمات پسیو و اکتیو، امنیت شبکه و تأمین تجهیزات، مشاوره تخصصی در زمینه خدمات شبکه، عقد قرارداد پشتیبانی و نگهداری شبکه با سازمانها و شرکتها، رفع مشکل و ایرادات شبکه در کمترین زمان ممکن، بازدید دورهای و بررسی شبکه جهت پیشگیری از وقوع مشکلات و ایرادات احتمالی، ارائه گزارشهای دورهای از وضعیت شبکه به مدیران مربوطه، ارائه خدمات پشتیبانی حضوری و غیرحضوری و ارائه راهکارهای مدیریت استفاده از منابع فناوری اطلاعات (سختافزاری، نرمافزاری و نیروی انسانی)، از جمله نکاتی است که رایمند ارتباطات را از دیگر شرکتها متمایز میکند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا آگاهی از پلان قراردادهای پشتیبانی زیرساخت ، تنها کافی است که با کارشناسان فروش “راهکارها” شرکت رایمند ارتباطات تماس حاصل نمایید. اولین قدم بررسی تلفنی وضعیت شبکه و تجهیزات شما است. مرحله دوم از موارد یاد شده بازدید حضوری بعمل می آید. مرحله سوم درصورت نیاز ، راهکارهایی جهت بهبود وضعیت کنونی به شما با مستندات کافی ارائه می شود. درنهایت RFP پروژه شما آماده شده و پیوست قرارداد می شود.
نصب و راهاندازی زیرساخت شبکه
طراحی، نصب و پیادهسازی شبکه از بخشهای اصلی خدمات شبکههای کامپیوتری است که با هدف برقرار کردن ارتباط امن، بدون وقفه، سریع و یکپارچه صورت میگیرد. با استفاده از یک مشاور، این قسمت از خدمات شبکه، بدون هیچ مشکلی قابل انجام است. شرکت گروه پیشرو، با ارائه خدمات پسیو و اکتیو شبکه و خدمات پشتیبانی شبکه و سختافزار و نصب و راهاندازی شبکه (اجرای شبکه) در بالاترین کیفیت آماده ارائه خدمات است.
آموزش نصب، راهاندازی و پشتیبانی شبکه
گروه پیشرو در حوزه خدمات پسیو، طراحی شبکههای کامپیوتری (کابلی و وایرلس) برای سازمان و ارگانهای مختلف فعالیت میکند. علاوه بر آن، طراح اتاق مانیتورینگ شبکه، کابلکشی شبکه و ترانکینگ، آرایش رک، نصب سرور، سوئیچ و روتر، تست و عیبیابی تجهیزات ارتباطی شبکه، نصب دوربین مداربسته، آماده همکاری است.
همچنین گروه پیشگام در حوزه خدمات اکتیو زیر فعالیت میکند:
نصب و پیکربندی سرورهای ویندوزی و لینوکسی
نصب و پیکربندی سوئیچها و روترهای سیسکو، میکروتیک Mikrotik
نصب و راهاندازی فایروالهای سیسکو ، جونیپر ،فورتی گیت و ...
نصب و راهاندازی سرورهای مجازیساز سرور Hyper-V، ESXi
نصب و راهاندازی سرویس های مدیریت کاربران ( اکتیو دارکتوری )
راهاندازی سرویسهای مانیتورینگ و مدیریت پهنای باند اینترنت
راهاندازی سیستمهای بکآپگیری اتوماتیک Veeam Backup
نصب و راهاندازی سرویس مدیریت تماس های تلفنی VOIP
به طور کلی مهمترین فعالیتهای شرکت گروه پیشرو در زمینه خدمات شبکه به شرح زیر است:
- ارائه خدمات طراحی شبکههای کامپیوتری پیشرفته LAN،WAN و MAN
- ارائه خدمات اجرا و نصب و راهاندازی پسیو (کابلکشی) شبکههای کامپیوتری
- ارائه راهکارهای بهرهگیری از شبکههای خصوصی مجازی (VPN) و راهکارهای امنیتی
- ارائه خدمات پشتیبانی از شبکه اینترنت و شبکه اینترانت از طریق ارتباطات زمینی (خطوط اختصاصی و فیبر نوری)، بیسیم یا همان وایرلس (برای آشنایی با اینترنت وایرلس، می توانید مقاله اینترنت پرسرعت وایرلس را مطالعه کنید.)
جابهجایی و ارتقاء تجهیزات شبکه
یکی از مواردی که در زمینه راهاندازی و پشتیبانی از شبکه، شاهد آن هستیم، تغییر و جابهجایی (انتقال) این شبکهها است. مؤسسات و یا سازمانها ممکن است نیاز باشد که محل کار خود را تغییر دهند. از طرف دیگر ارتقای شبکه هم ممکن است که برای یک سازمان و یا شرکت، نیازی ضروری باشد. گروه پیشرو تمام مشاورههای لازم در این زمینه را به شما ارائه میدهد.
گروه پیشرو به عنوان شرکت پشتیبانی شبکه، با ارائه خدمات مشاوره به صورت تلفنی و بازدید حضوری و ارائه دادن بهینهترین راهکار جهت طراحی نصب و راهاندازی شبکه از جمله راهاندازی شبکه وایرلس یا بیسیم، آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز است.