لینک وایرلس چیست؟

امروزه تقریباً تمام کسب‌وکارها و سازمان‌ها برای بهبود و افزایش یکپارچگی ارتباطات خود، نیاز دارند که نقاط مختلفی از مجموعه تحت نظرشان را مدیریت و کنترل کنند تا خدمات بهتری را در حوزه شبکه‌های کامپیوتری ارائه دهند. تلفن، فاکس، اینترنت، دوربین‌های مداربسته و … از این نوع ابزارها هستند.
یکی از بسترهای موجود برای ارتباطات، ADSL است. اما به دلیل وجود ضعف‌هایی که در ADSL وجود دارد، نمی‌توان در ارسال اطلاعات، انتظار پهنای باند مناسب را از آن (حتی در مناطق شهری) داشت. در مناطقی که امکانات مخابراتی کمتر باشد، این مشکل دوچندان خواهد بود.
فیبر نوری هم دیگر روش ارسال اطلاعات است. اما هزینه تجهیزات آن بسیار بالا است و نیازمند تعداد زیادی مجوز است که عملاً توجیه اقتصادی ندارد.

پس چه باید کرد؟

متخصصین ارتباطی در این حوزه، لینک وایرلس را توصیه می‌کنند.
یکی از انواع راه‌های ارسال اطلاعات، ارسال به‌وسیله امواج ماکروویو و امواج وایرلس است. هرگاه دو یا چند نقطه را با استفاده از تجهیزات شبکه به صورت بیسیم به یکدیگر متصل کنیم، لینک وایرلس برقرار شده است. قیمت ارزان‌تر، کیفیت بیشتر و عدم نیاز به سیم‌کشی و کابل‌کشی و ارتباطی پایدار و رایگان با پهنای باندی بسیار بالا، از ویژگی‌های این روش است که باعث شده برای مسافت‌های طولانی درون‌شهری یا مواردی که امکان گرفتن سرویس اینترنت نیست، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

نقطه به نقطه یا (Point to Point)

در روش نقطه به نقطه، یک نقطه مبدأ و یک نقطه مقصد وجود دارد که اطلاعات به صورت دوطرفه منتقل می‌شود. واضح است که یک ایستگاه مبدأ و یک مقصد هم باید در تنظیم رادیو وایرلس‌ها انجام شود.

 محاسبات قوس زمین، امکان‌سنجی دید کامل و مستقیم، اندازه‌گیری فاصله بین دو نقطه، بررسی میزان نویز محیط فرکانسی، سرعت انتقال داده و بررسی شرایط آب و هوایی، از مهم‌ترین مواردی است که باید در ارتباطات نقطه به نقطه توجه شود.
با افزایش فاصله بین دو نقطه، پهنای باند بین دستگاه‌های وایرلس کاهش می‌یابد.
 از این رو، برای فواصل مختلف، و با توجه به پهنای باندی که موردنیاز است، باید تجهیزات مناسبی انتخاب شود.

چند نقطه به یک نقطه (Multi Point To Point)

روش چند نقطه به یک نقطه، ایستگاه‌ها، اطلاعات خود را به وسیله یک فرستنده و چندین گیرنده به اشتراک می‌گذارند.
مثلاً فرض کنید در یک محیط بزرگ مانند کارخانه، باغ و …، 4 دوربین در 4 گوشه آن نصب کرده‌اید. کافی است یک رادیو وایرلس با آنتن  امنی را در مد اکسس پوینت در مرکز  قرار داده  و هر دوربین را به یک رادیو یا ایستگاه متصل کنید. به‌راحتی می‌توانید این تصاویر را به یک نقطه انتقال داده و مشاهده کنید. دید مستقیم، برای برقراری لینک تجهیزات وایرلس ضروری است. یعنی هیچ مانعی نباید بین آنتن‌های دستگاه‌ها جود داشته باشد. چون موانع موجود بین آنتن‌ها، با جذب کامل و یا مقدار قابل‌توجهی از سیگنال‌های رادیویی، باعث تضعیف و یا قطع ارتباط می‌شود. می‌توان با استفاده از نرم‌افزار، نقاط مختلف را در ابتدا بررسی کرد و پس از آن دکل را با ارتفاع مناسب نصب شود. اکثر شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت وایرلس، برای کاهش هزینه‌های مشتریان، از این روش استفاده می‌کنند. 

امواج رادیویی، وظیفه انتقال دیتا، بین دستگاه‌های وایرلس هستند. اگر به هر صورت، یک موج رادیویی دیگر با فرکانسی مشابه، در مسیر آن‌ها قرار بگیرد، باعث اثر تخریبی و یا ایجاد اغتشاش در سیگنال‌ها می‌شود که به این اثر اصطلاحاً نویز گفته می‌شود. مثلاً کابل‌های فشارقوی و تمام دستگاه‌های الکترومغناطیسی، از خود نویز ساطع می‌کنند. این نویزها قادر به قطع و یا تضعیف ارتباط و یا کاهش چشمگیر پهنای باند خواهد شد.
با این اوصاف، چگونه باید از این نویزها، در امان بود؟
اگر از دستگاه‌های وایرلس با امکان انتخاب فرکانس‌های متعدد و آنتن مناسبی استفاده شود، می‌توان تا حد زیادی از نویزهای محیط در امان بود. در ایران فقط دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5.8 گیگاهرتز مجاز است.

یکی از مهم‌ترین نکات در راه اندازی لینک وایرلس، امنیت آن است. افراد مستقر در ساختمان‌ها و مکان‌های مجاور، امکان اتصال به وایرلس را به روش‌های مختلف دارند. از این رو، رمزگذاری روی آن‌ها به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از سرویس اینترنت توسط بسیار ضروری است. روش‌هایی مانند: WPA2 PSK ، WPA2 EAP  و Access List از این قبیل هستند.